Prof. Dr. Andreas Grüner

Further info

Contact

Andreas Grüner is head of the Institute of Classical Archaeology at Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. After completing his doctorate in Freiburg i. Br. and his habilitation in Munich, he worked at the Ludwig Maximilian University of Munich, the Technical University of Munich and the Universities of Tübingen and Leipzig. He has held visiting professorships in Harvard, Pisa and Changchun (China). His research interests include ancient visual studies and aesthetics, pre-modern art theory, the history of Greek and Roman architecture, and ancient demonology. Andreas Grüner edited volumes on Roman painting, Vitruvius and Pliny the Elder. He is editor of the „Zeitschrift für archäologische Aufklärung“, founded in 2024.

Prof. Dr. Andreas Grüner leitet das Institut für Klassische Archäologie der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. Nach der Promotion in Freiburg i. Br. und der Habilitation in München war er an der Ludwig-Maximilians-Universität München, der Technischen Universität München sowie den Universitäten Tübingen und Leipzig tätig und bekleidete Gastprofessuren in Harvard, Pisa und Changchun (China). Seine Forschungsschwerpunkte liegen unter anderem in den Gebieten der antiken Bildwissenschaften und Ästhetik, der vormodernen Kunsttheorie, der griechischen und römischen Architekturgeschichte sowie der antiken Dämonologie. Andreas Grüner ist Herausgeber von Werken zu römischer Malerei, Vitruv und Plinius dem Älteren. Außerdem ist er Herausgeber der 2024 gegründeten „Zeitschrift für archäologische Aufklärung“.

Further info